Widzisz wypowiedzi wyszukane dla słów: umiejscowienie numeru nadwozia





Temat: Numery nadwozia w Audi A4, B5 "96
Witam szanownych bywalcow forum:)

Moje pytanie, byc moze wydawac sie banalne, ale szukalem na forum i w necie ale jak narazie nie uzyskalem na nie odpowiedzi. Chcialem zakupic Audi A4 z '96 i czy ktos moze mi napisac albo podeslac linka(moze byc po ang.) z odp albo jakas wskazowka gdzie znajduja sie numery nadwozia w tym aucie. Ciekawi mnie ile jest tych miejsc i gdzie sa one umiejscowione.

Z gory dzieki za wszelkie wskazowki!

Pozdrawiam!



Temat: numery silnika, nadwozia - przebijanie


cześć,

jak najłatwiej i zarazem najdokładniej przebić numery na silniku i na
nadwoziu. Chodzi mi o mozliwość wykorzystania narzędzi z prywatnego
garażu. A
także ile ich jest i gdzie umiejscowionenumery silnika w samochodzie
BMW
525. O czym mam pamietać przebijając numer (tylko jedna cyfra, dopisać
cyfrę,
zmienić wszystkie ) ?


Zakładając że trafisz na policjanta tak inteligentnego jak ty to wystarczy
zwykły śrubokręt albo nawet ołówek. I tak się nie kapnie.

Leszek







Temat: numery silnika, nadwozia - przebijanie
cześć,

jak najłatwiej i zarazem najdokładniej przebić numery na silniku i na
nadwoziu. Chodzi mi o mozliwość wykorzystania narzędzi z prywatnego garażu. A
także ile ich jest i gdzie umiejscowionenumery silnika w samochodzie BMW
525. O czym mam pamietać przebijając numer (tylko jedna cyfra, dopisać cyfrę,
zmienić wszystkie ) ?
pozdrawiam i z góry dziękuję

witek





Temat: Jeep Commander zakupiony w kraju. Gdzie jest numer VIN?
Dziękuję Tospol.

Faktycznie numer jest w tym samym miejscu co w Cherokee. Pod nakładką progu drzwi tylnych prawych. Niefortunne jest to przyznać trzeba umiejscowienie. Kołki tej listwy nie są raczej przystosowane do wielokrotnego demontażu. Kiedyś pęknie przy kolejnym sprawdzaniu numerów nadwozia i będzie problem.



Temat: zmiana konstrukcji - orurowanie komory silnika
Numery nadwozia sa na gornej czesci prawego kielicha wybite. Nie zmienilo sie ani ich umiejscowienie, jak rowniez elementy zawieszenia sa w seryjnych punktach. Podsumowujac wszystko jest jak w serii poza ta konstrukcja z rur i brakiem fartuchow wewnetrznych miedzy pasem a kielichem. To pomaranczowe to ritmo a ja mam 131. Uklad podloznic jest troche inny ale sama kontrukcja rurowa jest odwzorowana ze zdjecia rurami takimi jak sa dozwolone w zalaczku J do sportu. Nie jest to zrobione "na pale" tylko solidnie pospawane bez pospiechu. Jak pisalem wszstko jest zakryte blotnikami maska i pasem, z zewnatrz wyglada jak normalne auto.



Temat: Która okleina powinna si? znale?c na E46 D-spec???
Takie wymogi przedstawia PFD

zaczerpni?te bezpo?rednio z regulaminu 2007 www.pfd.pl

12.1 Obowi?zkowe umiejscowienie Logo.

Podczas rejestracji wszyscy uczestnicy zawodów otrzymuj? oficjalne naklejki z numerami startowymi oraz naklejki sponsorów, które zobowi?zani s? umie?ci? w ?ci?le okre?lonych miejscach na nadwoziu samochodu. Poni?szy obrazek przedstawia miejsca (kolor czerwony) które s? zarezerwowane na aucie dla PFD



przyk?adowo M5



U Terego jeszcze daja rade ale to nie BMW!!!





Temat: Logi z Uni diaga przy dużym spalaniu
Czyli:

sprawdzić lamde (muszę się dorwać do kanału),*
sprawdzić przepływomierz (model)*.

Teraz pytanie laika mechanicznego - czy np.: w DTE znajdę instrukcję umiejscowienia przepływomierza? A może w autodacie?

Jeśli chodzi o spalanie, no silnik jednak większy, a w cykl miejskim 11,7. Chociaż mój teraz, jak jest ciepło chyba około 12 pali.

No i jeszcze ten numer silnika... jak zdejmę kapę, będzie gdzieś?

----
* bardzo możliwe, że przed sprzedażą komis wsadził badziewie. Historia sprzedawcy była taka:

"Poprzednia właścicielka nie pilnowała oleju i wymiany rozrządu i w końcu rozwaliła tłoki. Silnika nie warto było regenerować - znaleźli identyczną rozwaloną alfę w Angli (z przebiegiem niby 70 000 czyli już by z tego wynikało [jeśli to byłaby prawda], że nie identyczną - musiałby być nowszy model sądząc po przebiegu), kupili ją za grosze i zamienili silniki.
Przy okazji wymienili cały rozrząd".

Po Twoich słowach zaczynam wątpić w 100% uczciwość sprzedawcy i co te pędy lecę wymieniać rozrząd (i tu by chyba się przydał nr silnika, a nie nadwozia) i przy okazji zobaczyć, jaki wsadzili przepływomierz i jaką sondę (jeśli to oni).

Pozdrawiam.




Temat: Kto czytał już książkę o Stallmanie?


| Tracą na tym producenci informacji.
| To znaczy kto konkretnie?
Ci co pisali program w nadziei że ktoś im za ten wysiłek zapłaci i
będą mieli z czego żyć pisząc następny.


 Dlaczego wykluczasz to, że ktoś płaci bez przymusu, na zasadzie
dobrowolności? W końcu jak siedzi grajek na ulicy i umila ludziom
życie, to wrzucają mu pieniądzie z własnej nieprzymuszonej. Po prostu
jak dziś nie wrzucą, to jutro nie zagra.


| I oczywiście samochody. To że
| możesz sobie przerobić albo odsprzedać komuś samochód to skandal.
Nie. Samochodów się nie powiela bezstratnie. Za to licencje na
produkcję samochodów już w zasadzie można, i one podlegają
podobnym ograniczeniom.


 Ech, możesz sobie zamówić dokładną kopię części u kowala i złożyć
fiata bez patrzenia na licencję. Co prawda ostatnio coś zmieniali w
przepisach dotyczących rejestracji, ale jak się uprzesz, to numer
nadwozia i numer silnika kupisz za grosze.


| Jest niepodzielna,
Bit jest niepodzielny. Piosenka na przykład się dzieli na zwrotki
i refren.


 Znaczy się, piosenka nie jest informacją.


| nie ma ograniczeń w użytkowaniu,
Ma. Nie wolno na przykład bluzgać w miejscach publicznych.


 Pieprzysz? ;-)


| nie ma przestrzennego umiejscowienia,
A ja mam książki na półkach.


 Przepraszam, ale czy uważasz książkę za informację, czy za nośnik?


| powiela się bezstratnie
A w głuchy telefon się nigdy nie bawiłeś?


 Przy złej metodzie powielania da się ją przekłamać, to jasne. Można
powielić bezstratnie (porównaj sobie wygląd tego posta na kilku
serwerach).


Jest miejsce na naukę, jest i na inżynierię. Wiedza naukowa jest
wolno dostępna dla każdego.


 Nie jest. A raczej jest, ale tylko do pewnego poziomu (tak samo jak
techniczna).





Temat: Kto czytał już książkę o Stallmanie?




| Ci co pisali program w nadziei że ktoś im za ten wysiłek zapłaci i
| będą mieli z czego żyć pisząc następny.

 Dlaczego wykluczasz to, że ktoś płaci bez przymusu,


Nie wykluczam. Skąd założenie że wykluczam? Ja tylko realnie oceniam
przychody z takiego "płacenia".


na zasadzie
dobrowolności? W końcu jak siedzi grajek na ulicy i umila ludziom
życie, to wrzucają mu pieniądzie z własnej nieprzymuszonej. Po prostu
jak dziś nie wrzucą, to jutro nie zagra.


To w ogóle bez sensu argument. Chcesz o tym poważnie dyskutować czy tak
sobie a muzom? Jakoś nie mogę uwierzyć że jesteś aż tak naiwny.


| I oczywiście samochody. To że
| możesz sobie przerobić albo odsprzedać komuś samochód to skandal.
| Nie. Samochodów się nie powiela bezstratnie. Za to licencje na
| produkcję samochodów już w zasadzie można, i one podlegają
| podobnym ograniczeniom.

 Ech, możesz sobie zamówić dokładną kopię części u kowala i złożyć
fiata bez patrzenia na licencję.


IANAL ale wcale nie jestem pewien czy możesz. Być może możesz, ale
patenty jakieś pewnie złamiesz.


Co prawda ostatnio coś zmieniali w
przepisach dotyczących rejestracji, ale jak się uprzesz, to numer
nadwozia i numer silnika kupisz za grosze.


Nawet nie o to chodzi, bo są urządzenia których się nie rejestruje.
Chodzi o to, czy reverse engineering na tym poziomie jest legalny. IMVHO
nie jest. I już produkcja takich dokładnych kopii (co się wielokrotnie
zdarzało) wymaga licencji we wszystkich normalnych krajach.


| Jest niepodzielna,
| Bit jest niepodzielny. Piosenka na przykład się dzieli na zwrotki
| i refren.

 Znaczy się, piosenka nie jest informacją.


No jak nie jak tak.


| nie ma ograniczeń w użytkowaniu,
| Ma. Nie wolno na przykład bluzgać w miejscach publicznych.

 Pieprzysz? ;-)


Czasami.


| nie ma przestrzennego umiejscowienia,
| A ja mam książki na półkach.

 Przepraszam, ale czy uważasz książkę za informację, czy za nośnik?


Tu oczywiście można się dowolnie kłócić, ale póki co nie ma informacji
bez nośnika - tzn zawsze na czymś ona jest "zapisana". No i ten nośnik
daje się kontrolować, bo jest jak najbardziej materialny.


| Jest miejsce na naukę, jest i na inżynierię. Wiedza naukowa jest
| wolno dostępna dla każdego.

 Nie jest. A raczej jest, ale tylko do pewnego poziomu (tak samo jak
techniczna).


O ile jest wiedzą naukową to dowolny poziom tejże możesz dostać (i
dostaniesz) za darmo. W praktyce kosztuje cię to trochę czasu, ale każdy
periodyk posiada wolno dostępne abstrakty i (w praktyce) każdy autor
prześle ci na twój adres publikację do której nie masz załóżmy dostępu,
bo nie masz subskrybcji. Wielu ludzi u nas tak robi i działa.





Temat: Regulamin drifting cup 2008 PFD - bezpieczeństwo, samochód
§5 Zgłoszenia

5.1 Do udziału w zawodach Drifting Cup 2008 by PFD będą dopuszczeni kierowcy, którzy wypełnią i podpiszą zgłoszenie do zawodów, dokonają wpłaty wpisowego w wysokości ustalonej przez PFD, oraz:
a) posiadają ważne prawo jazdy kategorii B
b) posiadają ważną Licencję PFD.
5.2 Licencja PFD.
5.2.1 Licencję PFD automatycznie otrzymują zawodnicy, którzy w sezonie 2007 w klasyfikacji generalnej Toyo Drifitng Cup zajęli miejsce punktowane. Posiadacz tej licencji ma prawo do udziału w każdej eliminacji Drifting Cup 2008 by PFD bez konieczności uczestnictwa w treningu kwalifikacyjnym. Licencja PFD ważna jest przez cały sezon.
5.2.2 Licencję PFD zdobyć można przed każdą rundą zawodów podczas treningów kwalifikacyjnych. O przyznaniu licencji decyduje Zespół Sędziów.
5.2.3 W przypadku rażącego naruszenia regulaminu zawodów, niesportowego zachowania oraz w innych uzasadnionych przypadkach, Władze PFD mogą zdecydować o cofnięciu licencji.
5.3 Poprzez fakt uczestnictwa w zawodach, kierowca potwierdza znajomość i podporządkowanie się Regulaminowi, rezygnując z dochodzenia jakichkolwiek roszczeń od organizatora na drodze sądowej.

§6 Warunki techniczne i bezpieczeństwa.

6.1 Przepisy ogólne:
6.1.1 Pojazdy uczestniczące.
a) samochody osobowe dopuszczone do ruchu, posiadające ważny dowód rejestracyjny oraz ubezpieczenie OC.
b) pojazdy nie zarejestrowane mogą uczestniczyć w zawodach pod warunkiem zgłoszenia pisemnego wniosku do Zespołu Sędziów.
c) dozwolony jest wyłącznie napęd tylny (RWD)

6.2 Nadwozie.
6.2.1 Nadwozie musi być seryjne. Numer VIN musi pozostać w oryginalnym miejscu i być możliwy do odczytania.
6.2.2 Wszelkie modyfikacje nadwozia winny spełniać wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego.
6.2.3 Samochody z nadwoziem otwartym muszą w czasie zawodów mieć zamknięty dach (zalecane jest stosowanie tzw. hard top’ów).
6.2.4 Wygląd pojazdu musi pozostać zbliżony do wyglądu fabrycznego.

6.3 Zasady modyfikowania pojazdów.
6.3.1 Poziom głośności wydechu nie może przekraczać 97 dB przy 5000 obr/min.
6.3.2 Samochód musi posiadać układ wydechowy zakończony tłumikiem.
6.3.3 Rozmiar opon nie musi odpowiadać rozmiarowi opon fabrycznych. Dopuszcza się stosowanie opon bieżnikowanych oraz typu slick.
6.3.4 Dopuszcza się przyciemnianie szyb, zgodne z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego.
6.3.5 Światła przednie, tylne, stopu oraz awaryjne muszą być sprawne i poprawnie ustawione.
6.3.6 Samochód musi posiadać kubełkowy fotel kierowcy oraz dowolnego typu fotel pasażera.
6.3.7 Wszelkiego rodzaju wycieki płynów są niedopuszczalne.

6.4 Przepisy bezpieczeństwa.
6.4.1 Auto musi posiadać sprawną gaśnicę zamocowaną na stałe.
6.4.2 Akumulator musi być zamocowany na stałe, klamra „plusowa” osłonięta.
6.4.3 Pojazd musi posiadać centralny wyłącznik prądu, zamontowany w sposób dowolny (zalecany jest montaż według załącznika „J” (regulaminu technicznego FIA).
6.4.4 Drzwi.
a) szyby w przednich drzwiach muszą opuszczać się i podnosić, jak w samochodzie seryjnym
b) podczas zawodów, zarówno okno kierowcy, jak i pasażera muszą pozostać zamknięte
c) jeśli seryjne drzwi zostały zmienione, wówczas należy zamontować klatkę bezpieczeństwa z „krzyżem” między słupkami bocznymi A i B
6.4.5 Klatka bezpieczeństwa.
Zalecane jest stosowanie klatki bezpieczeństwa. Klatka bezpieczeństwa musi być zbudowana według załącznika „J”.
6.4.6 Hak holowniczy.
a) samochód musi posiadać hak holowniczy z przodu i z tyłu. Musi być on umiejscowiony w sposób widoczny i łatwo dostępny.
b) stały hak holowniczy jest dozwolony i musi być pomalowany na kolor żółty, pomarańczowy lub czerwony.
6.4.7 Pas bezpieczeństwa.
W czasie zawodów kierowcy muszą używać szelkowych pasów bezpieczeństwa 3- lub więcej punktowych z homologacją dopuszczenia do ruchu. Szerokość pasów po stronie kierowcy musi wynosić minimum 2 cale.
6.4.8 Części ruchome.
a) Zastosowanie niefabrycznej maski lub klapy bagażnika wymaga użycia zapinek bezpieczeństwa.
Zespół Sędziów może zażądać zdemontowania zewnętrznych elementów niefabrycznych, jeśli uzna, że mogą stworzyć zagrożenie.
b) wszelkie krawędzie niefabrycznych elementów, np. spoilerów, muszą być zaokrąglone. Elementy niefabryczne nie mogą wystawać poza obrys samochodu.
6.4.9 Inne.
a) kierowcy biorący udział w zawodach muszą posiadać jednoczęściowe kombinezony sportowe.
b) zawodnicy muszą posiadać kaski z homologacją dopuszczenia do ruchu (E), które muszą być zapięte, dopóki samochód znajduje się na torze
c) w samochodzie nie mogą znajdować się żadne luźne przedmioty, które mogłyby spowodować zagrożenie dla kierowcy
6.4.10 Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do odmówienia korzystania z toru każdemu pojazdowi, który nie spełnia wymogów bezpieczeństwa.

tekst zapozyczony ze strony www.pfd.org





Temat: Polski sportowy supersamochód od Veno Automotive!!!
Na motoryzacyjnym rynku samochodów sportowych dzieje się w ostatnim czasie dość sporo. Nowe Lamborghini, Aston Martin, Ferrari. Wkrótce do supersportowych samochodów dołączy auto zaprojektowane i wykonane w Polsce przez firmę Veno Automotive S.A.
prej, Veno Automotive S.A/ 2008-06-21 00:24
Jest to samochód szczególny. Nadwozie o dynamicznych, ostrych, wręcz agresywnych liniach wyraźnie wskazujące na ogromne możliwości sportowe przywodzi na myśl także niewidzialne dla radarów samoloty stealth. Przód poprowadzony jest przy samej ziemi a jego kształt poprawia własności aerodynamiczne. Dwa ogromne wloty powietrza sprawiają, że pęd powietrza utrzymuje samochód przy asfalcie chłodząc jednocześnie rozgrzane do białości hamulce. Patrząc na niego z boku nie można oprzeć się wrażeniu, że pojazd ten jest bardzo asymetryczny. Kabina pasażerska przesunięta do przodu, wznosząca się linia drzwi to nie są elementy, do których jesteśmy przyzwyczajeni w codziennym ruchu miejskim. Wszystko to spowodowane jest wielkością i umiejscowieniem potężnego silnika. Jest on zamontowany centralnie i wyraźnie dominuje nad całą konstrukcją. Możemy go zobaczyć z zewnątrz ponieważ w klapie silnikowej znajduje się okno wykonane z poliwęglanu otoczonego nakładką z karbonu. Z tyłu samochodu znajdziemy również bardzo nietypową obudowę tłumików, która przypomina trochę dysze samolotu odrzutowego.

Cała rama została zaprojektowana w profesjonalnych systemach CAD wraz z obliczeniami wytrzymałościowymi uwzględniającymi silniki o mocach ponad 1000 KM. Powstała ona z rur o zróżnicowanym przekroju. Elementy nadwozia w podstawowym wyposażeniu wykonywane są z włókna szklanego, a w droższej wersji z karbonu.

Auto jest dostępne w 2 wersjach, jako roadster z odkrytym dachem oraz jako coupé. Liczy on sobie tylko 113 cm wysokości i aż 206 cm szerokości, dlatego też seryjnie otrzymujemy kamerę cofania, z której obraz jest wyświetlany na centralnym monitorze.

Auto w obecnej konfiguracji jest wyposażone w silnik Audi od modelu S6 lub RS6. Ośmiocylindrowa jednostka o pojemności 4.2 l. dostarcza w odstawowej wersji moc 350 KM przy 7000 obr/min oraz moment obrotowy wynoszący 430 Nm przy 3,400 obr/min. Druga opcja to silnik V8 również o pojemności 4,2 litra. Przy prędkości obrotowej od 5700 do 6400 obr/min osiąga on moc maksymalną 450KM. Jego maksymalny moment obrotowy 560 Nm jest do dyspozycji w szerokim paśmie obrotów od 1950 do 5600 obr/min.

Trwają obecnie badania nad adaptacją zawieszenia oraz gamy silników od najnowszej Corvette C6. W związku z tym została zakupiona cała Corvette z przeznaczeniem do rozbiórki oraz zostały wykonane m.in. pełne obliczenia trakcyjne a w przyszłym roku mają się odbyć pierwsze testy zawieszenia, silników i skrzyni biegów.

Obecnie firma Veno Automotive S.A. jest w stanie produkować rocznie 10-12 egz. takich samochodów. Są one przygotowywane na miarę, według indywidualnej specyfikacji sporządzonej przez klienta. Przed zakupem klient może obejrzeć na ekranie komputera dowolnie wybrana przez siebie kombinacje kolorów i materiałów. Wszelkiego typu kombinacji jest aż kilka tysięcy. Do szczęścia wystarczy na koncie bankowym jedyne kilkaset tysięcy zł. Za wersje z nadwoziem z włókien węglowych trzeba będzie dopłacić ponad sto tysięcy tys. zł. To wszystko gwarantuje, że czy się znajdziemy w Monako czy też w Monte Carlo będziemy mogli czuć się wyjątkowo.

Zostanie wyprodukowana seria limitowana zaledwie 50 sztuk tego samochodu, każdy posiada tabliczkę z kolejnym numerem w kabinie.

W przyszyłym roku firma Veno Automotive S.A. zamierza także rozpocząć badania nad elektryczną wersją pojazdu wyposażając go w najnowszej generacji akumulatory, które można ponownie naładować w przeciągu 1-2 godzin.




źródło: onet.pl



Temat: Pomoc w uzupełnieniu danych W123- wielka prosba
No wlasnie mam juz wiekszosc z 75 punktow, ale ostanich nie moge znalesc albo czesciowo nie dotycza tego samochody, zostalo tego w sumie juz niewiele. Ponoc nie trzeba miec wszystkich na przegladzie (ta lista jest we wniosku)

I. Dane ogólne
1. Rodzaj pojazdu: osobowy
2. Marka: Mercedes-Benz
3. Typ (model): 230E
4. Rodzaj nadwozia: sedan
5. Miejsce mocowania tabliczek i oznaczeń:
- podwozia
- nadwozia
- silnika
6. Numery podwozia (nadwozia) WDB1232231A168430
II. Wymiary i masy
7. Długość 4725 mm
8. Szerokość 1438 mm
9. Wysokość 1786 mm
10. Rozstaw osi 2795 mm
11. Rozstaw kół każdej osi 1488/1446 mm
12. Zwis przedni 795 mm
13. Zwis tylny 1135 mm
14. Wymiary pomieszczenia ładunkowego2):
- długość mm
- szerokość mm
- wysokość mm
- objętość m3
15. Wznios powierzchni ładowania mm
16. Wznios haka pociągowego (zaczepu) mm
17. Wznios siodła ciągnika mm
18. Wymiary mechanizmu sprzęgłowego mm
19. Prześwit:
- poprzeczny mm
- w granicach rozstawu osi mm
20. Masa własna pojazdu 1360 kg
21. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu 1880 kg
22. Dopuszczalny nacisk poszczególnych osi 88/100 kN
23. Dopuszczalna ładowność pojazdu 520 kg
24. Liczba miejsc do siedzenia 5 szt.
25. Ładowność bagażnika:
- nadwoziowego kg
- dachowego kg
- podpodłogowego3) kg
26. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy:
- z hamulcem 1500 kg
- bez hamulca 715 kg
III. Silnik
27. Nazwa wytwórni
28. Rodzaj benzynowy
29. Typ (model) M 102 E 23 / 102.980
30. Umiejscowienie silnika z przodu, ustawiony na podłużnicach
31. Liczba i układ cylindrów 4, rzędowy, 2 zawory na cylinder
32. Średnica cylindra / skok tłoka 95,5 x 80,25 mm
33. Pojemność skokowa 2299 dm3
34. Stopień sprężania 9,0
35. Maksymalna moc silnika 100 kW
przy prędkości obrotowej 5100 min-1
36. Maksymalny moment obrotowy 205 daNm
przy prędkości obrotowej 3500 min-1
37. Rodzaj (system) chłodzenia cieczą
38. Rodzaj (system) zasilania wtrysk paliwa, sterowany mechanicznie (Bosch K-Jetronic)
39. Doładowanie: nie
40. Kolejność pracy cylindrów 1-3-4-2
IV. Układ napędowy
41. Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów , czterobiegowa manualna
42. Rodzaj sterowania nożne
43. Przełożenie i prędkość maksymalna na poszczególnych biegach:
I bieg km/h 3,91
II bieg km/h 2,17
III bieg km/h 1,37
IV bieg km/h 1,0
bieg wsteczny km/h 3,78
44. Przełożenie reduktora
45. Rodzaj przekładni głównej
46. Przełożenie przekładni głównej 3,58
47. Inne dane (dot., np. urządzenia blokady, skrzyni rozdzielczej, zwalniacza)
V. Zawieszenie
48. Nazwa wytwórni i rodzaj zawieszenia
49. Rodzaj i typ elementów prowadzących
50. Rodzaj i typ elementów sprężystych sprężyna zwojowa
51. Rodzaj i typ elementów amortyzujących amortyzatory gazowo-olejowe
VI. Koła i ogumienie
52. Liczba kół 4 szt.
53. Rozmiar tarcz 5 1/2 J x 14 H 2 kół
54. Rozmiar opon / producent 175 SR 14 88 S/
VII. Układ kierowniczy
55. Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej
56. Przełożenie przekładni kierowniczej 16,55:1 / 3,2
57. Rodzaj wspomagania (jeśli występuje) hydrauliczne
58. Średnica koła kierownicy 390 mm
59. Układ kierowniczy działa na koła przednie
VIII. Układ hamulcowy
60. Hamulec roboczy:
- hydrauliczny, tarcze hamulcowe na przedniej i tylniej osi
- sterowanie nożne
- dwu obwodowy
- wspomagany pompą
61. Hamulec awaryjny:
- rodzaj
- sterowanie
62. Hamulec postojowy:
- mechaniczny, szczęki hamulciowe
- sterowanie nożne
- działa na tylnią oś
IX. Instalacja elektryczna
63. Napięcie znamionowe 12 V
64. Liczba i pojemność akumulatorów [shadow=red]55 Ah
65. Rodzaj i moc prądnicy / alternatora 770[/shadow] W
66. Napięcie i moc rozrusznika 11,5 V/1,5 kW
67. Świece zapłonowe tranzystorowe
68. Biegun połączony z masą
X Dane eksploatacyjne
69. Minimalna średnica zawracania: 11,29 m
- w lewo 11,29 m
- w prawo 11,29 m
70. Najmniejsza szerokość skrętu m
71. Maksymalna prędkość 180 km/h
72. Rodzaj paliwa benzyna bezołowiowa
73. Liczba i pojemność zbiorników paliwa 1 szt./ 65 dm3
74. Ilość oleju w:
- silniku 5 dm3
- skrzyni biegów dm3
- przekładni głównej dm3
75. Pojemność układu chłodzenia 8,5 dm3



Temat: rejestracja zabytkowa
opinia rzeczoznawcy wszystko załatwia z OC ze nie trzeba mieć ciągłości. Trzeba wtedy pamiętać o przeglądach co roku.
info z netu na ten temat.
istotnym etapem jest wykonanie badania pojazdu zabytkowego co do zgodności z obowiązującymi warunkami technicznymi. Aby dokonać takiego przeglądu w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (lub doświadczalnej stacji Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie) należy przedstawić uzyskany wpis do rejestru lub ewidencji zabytków oraz przygotować OPIS TECHNICZNY POJAZDU ZABYTKOWEGO.

OPIS TECHNICZNY POJAZDU ZABYTKOWEGO

I. Dane ogólne
1. Rodzaj pojazdu
2. Marka
3. Typ (model)
4. Rodzaj nadwozia
5. Miejsce mocowania tabliczek i oznaczeń:
- podwozia
- nadwozia
- silnika
6. Numery podwozia (nadwozia)

II. Wymiary i masy
7. Długość mm
8. Szerokość mm
9. Wysokość mm
10. Rozstaw osi mm
11. Rozstaw kół każdej osi mm
12. Zwis przedni mm
13. Zwis tylny mm
14. Wymiary pomieszczenia ładunkowego2)
- długość mm
- szerokość mm
- wysokość mm
- objętość m3
15. Wznios powierzchni ładowania2) mm
16. Wznios haka pociągowego (zaczepu) mm
17. Wznios siodła ciągnika mm
18. Wymiary mechanizmu sprzęgłowego mm
19. Prześwit
- poprzeczny mm
- w granicach rozstawu osi mm
20. Masa własna pojazdu kg
21. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu kg
22. Dopuszczalny nacisk poszczególnych osi kN
23. Dopuszczalna ładowność pojazdu kg
24. Liczba miejsc do siedzenia szt.
25. Ładowność bagażnika1)
- nadwoziowego kg
- dachowego kg
- podpodłogowego3) kg
26. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy
- z hamulcem kg
- bez hamulca kg

III. Silnik
27. Nazwa wytwórni

28. Rodzaj
29. Typ (model)
30. Umiejscowienie silnika
31. Liczba i układ cylindrów
32. Średnica cylindra / skok tłoka / mm
33. Pojemność skokowa dm3
34. Stopień sprężania
35. Maksymalna moc silnika kW przy prędkości obrotowej min-1
36. Maksymalny moment obrotowy daNm przy prędkości obrotowej min-1
37. Rodzaj (system) chłodzenia
38. Rodzaj (system) zasilania
39. Doładowanie tak/nie
40. Kolejność pracy cylindrów

IV. Układ napędowy
41. Nazwa wytwórni i rodzaj skrzyni biegów
42. Rodzaj sterowania
43. Przełożenie i prędkość maksymalna na poszczególnych biegach
I bieg km/h
II bieg km/h
III bieg km/h
IV bieg km/h
bieg wsteczny km/h
44. Przełożenie reduktora
45. Rodzaj przekładni głównej
46. Przełożenie przekładni głównej
47. Inne dane (dot., np. urządzenia blokady, skrzyni rozdzielczej, zwalniacza)

V. Zawieszenie
48. Nazwa wytwórni i rodzaj zawieszenia
49. Rodzaj i typ elementów prowadzących
50. Rodzaj i typ elementów sprężystych
51. Rodzaj i typ elementów amortyzujących

VI. Koła i ogumienie
52. Liczba kół szt.
53. Rozmiar tarcz kół
54. Rozmiar opon / producent

VII. Układ kierowniczy
55. Nazwa wytwórni i rodzaj przekładni kierowniczej
56. Przełożenie przekładni kierowniczej
57. Rodzaj wspomagania (jeśli występuje)
58. Średnica koła kierownicy mm
59. Układ kierowniczy działa na koła

VIII. Układ hamulcowy
60. Hamulec roboczy
- rodzaj
- sterowanie
- podział obwodów
- wspomagania
61. Hamulec awaryjny
- rodzaj
- sterowanie
62. Hamulec postojowy
- rodzaj - sterowanie
- działa na

IX. Instalacja elektryczna
63. Napięcie znamionowe V
64. Liczba i pojemność akumulatorów Ah
65. Rodzaj i moc prądnicy / alternatora W
66. Napięcie i moc rozrusznika V/W
67. Świece zapłonowe
68. Biegun połączony z masą

X. Dane eksploatacyjne
69. Minimalna średnica zawracania
- w lewo m - w prawo m
70. Najmniejsza szerokość skrętu m
71. Maksymalna prędkość km/h
72. Rodzaj paliwa
73. Liczba i pojemność zbiorników paliwa szt./dm3
74. Ilość oleju w
- silniku dm3
- skrzyni biegów dm3
- przekładni głównej dm3
75. Pojemność układu chłodzenia dm3



Temat: Przetargi w Katowicach
Na stronie PKM-u Katowice pojawił się przetarg na dostawę 15 używanych przegubowców:
ZAKUP I DOSTAWA 15 SZTUK AUTOBUSÓW PRZEGUBOWYCH, UŻYWANYCH
MIEJSKICH NISKOPODŁOGOWYCH
4 / 22 SIMAP2_pkm_kat 19.12.2007 08:27 AM MET- ID:2007-104458 Formularz standardowy 2 — PL
II.1.5) Krótki opis zamówienia lub zakupu(ów)
1. Wymagania techniczne dotyczące autobusów:
1.1. Data pierwszej rejestracji: nie wcześniejsza niż 1999r.
1.2. Autobusy przegubowe długości: do 18 metrów
1.3. Liczba drzwi co najmniej 3, wyposażone w urządzenia rewersowe (zapobiegające zakleszczeniu),
sterowane pneumatycznie.
1.4. Liczba osi: 3.
- przednia sztywna, oś II napędzana z podwójnymi kołami bliźniaczymi, oś III napędowa z podwójnymi kołami
bliźniaczymi.
1.5. Liczba miejsc siedzących do 49
1.6. Liczba ogólna miejsc do 170
1.7.Zabezpieczenie antykorozyjne:
- zabezpieczenie antykorozyjne szkieletu i poszycia pojazdu.
1.8. Podłoga: wyłożona wykładziną antypoślizgową
1.9. Ogrzewanie:
- urządzenia ogrzewające w całej przestrzeni pasażerskiej oraz kabinie kierowcy.
1.10.Szyby, klapy:
- nie mniej niż cztery boczne szyby częściowo uchylne. Klapy w dachu (preferowany napęd elektryczny).
1.11.Udokumentowany przebieg średni:
- maks. 600 tys. km.
1.12.Silnik :
- Wysokoprężny umiejscowiony z tyłu pod podłogą – leżący - sterowany za
pomocą EDC spełniający normę czystości spalin Euro -2.
- Moc min. 228 KW
- Moment obrotowy 1250 Nm
1.13. Skrzynia Biegów:
- automatyczna ze zintegrowanym zwalniaczem hydraulicznym firmy ZF lub
Voith.
1.14. Hamulce:
- bębnowe lub tarczowe wyposażone w urządzenia ABS i ASR.
1.15. Informacja dla pasażera:
- Autobus musi być wyposażony w wyświetlacze elektroniczne z numerem
linii oraz kierunkiem jazdy z przodu i z boku w przedniej części autobusu,
z tyłu z numerem linii.
1.16. Kierownica:
- z możliwością regulacji.
1.17. Lusterka:
- zewnętrzne podgrzewane.
1.18. Rampa dla wózków (rozkładana ręcznie):
- umiejscowiona w II drzwiach
- Wewnątrz autobusu miejsce do mocowania jednego wózka inwalidzkiego
oraz jednego wózka dziecięcego .
1.19. Wyposażenie dodatkowe:
- autobus powinien być wyposażony w układ elektronicznego poziomowania
nadwozia ECAS oraz tzw. przyklęk.
1.20. Każdy autobus wchodzący w skład dostawy musi posiadać dokumentację
oraz instrukcję techniczną niezbędną do eksploatacji pojazdów oraz
umożliwiającą rejestracje pojazdu w Katowicach.
1.21. Wszystkie pojazdy objęte ofertą ( ofertą częściową ) muszą być jednej marki.
1.23. Oferowane autobusy muszą być sprawne technicznie - stan techniczny
autobusów powinien pozwalać na ich eksploatacje w obsłudze komunikacji
miejskiej w Katowicach, bez przeprowadzania jakichkolwiek prac remontowonaprawczych,
poza adaptacją systemu informacji audio-wizualnej i kasowania
biletów przejazdowych.
1.24. Jeżeli w SIWZ zostały podane oznaczenia dotyczące typów, to
zostało to pomyślane jedynie jako uproszczenie opisu i nie stanowi
obowiązkowego wskazania dla Wykonawcy.




Temat: Samochody sportowe
Lamborghini Countach (1974-1990)
Ojcem Countacha był Marcelo Gandini, młody stylista włoskiej firmy Bertone. Już pierwsze projekty Gandiniego jasno prezentowały jego intencje – zamiast płynnych, subtelnych linii, włoski projektant posłużył się agresywnymi, ostrymi krawędziami najlepiej oddającymi moc i charakter samochodu. Jego kształty były nie tylko niepowtarzalne, ale i ponadczasowe.
Countach był pierwszym modelem Lambo, w którym drzwi otwierałyby się do góry. Gdy podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 1971 roku zaprezentowano jego pierwszy prototyp, przed stoiskiem włoskiej marki zgromadziła się długa kolejka. Chętnych do złożenia zamówienia na zakup bolidu nie brakowało. Lamborghini zadecydował, że samochód trafi do seryjnej produkcji.
Pierwszy model studyjny Countacha opatrzono symbolami LP5000. „LP” to skrót od „Longitudinal Posterior”, co w języku włoskim znaczy „wzdłużny tylny” i odnosi się do umiejscowienia silnika. Liczba 5000 oznacza natomiast jego pojemność. Pięciolitrową jednostką o mocy 440 KM trudno było uznać za udaną. Podczas pierwszych jazd testowych silnik eksplodował. Po jego naprawie sporo problemów sprawiało niedopracowane chłodzenie. Zaprojektowanie nowego motoru stało się celem numer jeden dla inżynierów Lamborghini.
Pojazd oparty został na stalowej ramie, a nadwozie wykonano ze stali. Do budowy całego pojazdu użyto wiele lekkich lecz mocnych elementów magnezowych. Dlatego Countach waży zaledwie 1130 kg.
Na produkcyjną wersję wspaniałego bolidu trzeba było poczekać do roku 1973. Premiera auta odbyła się w Genewie. Do sprzedaży samochód trafił dopiero w roku 1974.
Pod jego maskę trafił ostatecznie nowy, czterolitrowy silnik o mocy 375 KM. Prędkość maksymalną wynosiła 270 km/h, a przyspieszenie od setki 6,3 s. Dla poprawienia chłodzenia silnika zamontowano z tyło dwa pokaźnych rozmiarów wloty powietrza oraz trójkątne wycięcia w drzwiach również pełniące funkcję wlotów. Wloty w przednim zderzaku miały chłodzić tarcze hamulcowe. Pod płaskim kloszem z przodu mieszczą się kierunkowskazy i światła pozycyjne. Za nimi znajdują się otwierane światła mijania. W zderzaku zamontowano lampy przeciwmgielne. Niewielkie, kwadratowe lampy z tyłu otoczone zostały czerwonym plastikiem odblaskowym.
W stosunku do prototypu LP400 został wydłużony. Wymusiło to pochylenie nosa i przedniej szyby. Nadało to całemu pojazdowi dynamicznego wyglądu. Ponadto powiększenie tylnego nawisu umożliwiło wygospodarowanie za komorą silnika praktycznego i całkiem sporego bagażnika.
Na Salonie w Genewie w 1982 roku zaprezentowano odmianę o nazwie LP500 S. Udoskonalony model LP500 S posiadał 4,8-litrowy silnik o mocy 375 KM. Wzmocniono jego podwozie i poprawiono komfort jazdy, co przejawiało się głównie w dodatkowym wygłuszeniu i uszczelnieniu kabiny samochodu. Zniknął również problem ciężko pracującej skrzyni biegów i sprzęgła.
Na salonie w Genewie w 1985 roku zaprezentowano Countacha LP500 QV, gdzie QV to skrót od Quattro Valvole. Oznacza to, że Countach LP500 QV był wyposażony w silnik z czterema zaworami na cylinder. Poprzez zwiększenie skoku tłoka zwiększono jego pojemność z 4,7 do 5,2 l. Zastosowanie łącznie 48 zaworów oraz wielu nowych elementów zwiększyło moc silnika do 455 KM. Moment obrotowy przekroczył 500 Nm. Pozwalało to na osiągnięcie setki w 3,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła 306 km/h.
Zmiany zaszły w konstrukcji nadwozia. Wiele metalowych elementów zastąpiona lżejszymi odpowiednikami wykonanymi z włókien szklanych lub z kewlaru. Ponadto powiększono wloty powietrza do hamulców.
Wnętrze wzbogaciło się o klimatyzację i centralny zamek. Ponadto zastosowano wiele poprawek zwiększających komfort jazdy.
W 1988 roku minęło 25 lat od założenie firmy Lamborghini i wyprodukowania 350 GTV. Szefostwo Lamborghini planowało uczcić te rocznicę prezentując publiczności następcę Countach czyli Diablo. Niestety ze względu na recesje panującą na rynku nie udało się ukończyć nowego pojazdu na czas. Zatem firmie nie pozostało nic innego jak tylko zbudować "rocznicowy" samochód na bezie Countacha. Pojazd otrzymał nazwę Countach 25th Anniversary.
Anniversary zbudowany jest na bazie również bardzo udanego Countach LP500 QV. Posiada jego silnik, podwozie, i wiele elementów nadwozia i wnętrza. Nadwozie Anniversary różni się nieco od pozostałych Countachy. W progach bocznych i w "dziobie" zamontowano wloty powietrza mającego chłodzić hamulce. Zmieniono także konstrukcje wlotów powietrza do silnika. Poprawiono także wygląd tylnych świateł oraz zderzaków.
Największe zmiany miały miejsce wewnątrz. Zamontowano tam wygodniejsze fotele, pełną elektrykę (szyby, lusterka, siedzenia) oraz klimatyzację w standardzie. Poprawiono jakość montażu oraz materiałów. Całe wnętrz zostało wyciszone i szczelniej oddzielone od silnika. Większej elegancji nadaje mu połączenie jasnej skóry z ciemnym materiałem i plastikiem.
Silnik ma 5 l pojemności, 4 zawory na cylinder i 455 koni mocy. Cała ta moc przenoszona jest na tylne koła za pomocą pięciobiegowej skrzyni ręcznej.
Ostatni Anniversary zjechał z taśmy 5 lipca 1990 roku, był to zarazem ostatni wyprodukowany Countach. Countacha LP500 S powstało 323 sztuki, a Countacha 25th Anniversary 657 egzemplarzy.
Więcej informacji http://autasportowe.republika.pl



Temat: Regulamin Toyo Drifting Cup RC - projekt by wmark
Regulamin Toyo Drifting Cup RC

§1 Władze i kierownictwo zawodów.
1.1 Władzę zawodów stanowi Zespół Sędziów. Należy do niego:
a) odbiór trasy przed zawodami,
b) rozpatrywanie odwołań i protestów,
c) zatwierdzenie listy startowej i wyników,
d) podejmowanie innych decyzji mających wpływ na wyniki zawodów.
1.2 Podstawowy skład Zespołu Sędziów stanowią 2 osoby (Sędzia Główny i Drugi Sędzia). Ponadto w skład Zespołu Sędziów wchodzą Sędziowie Wirażowi.
1.3 Kierownictwo zawodów stanowi:
a) dyrektor wyścigu oraz kontaktów z zawodnikami
Organizator może wyznaczyć i podać do wiadomości publicznej także inne osoby funkcyjne.
1.4 Osoby wymienione w punkcie 1.2 są powoływane przez organizatora.

§2 Zgłoszenia.
2.1 Do udziału w zawodach Toyo Drifting Cup RC będą dopuszczeni kierowcy, którzy wypełnią i podpiszą zgłoszenie do zawodów, dokonają wpłaty wpisowego w wysokości ustalonej przez organizatora.
2.2 Obowiązkowe umiejscowienie oficjalnego Logo.
Podczas rejestracji wszyscy uczestnicy zawodów otrzymują oficjalne naklejki z numerami startowymi oraz naklejki sponsorów, które bez protestów zobowiązani są umieścić w ściśle określonych miejscach na nadwoziu modelu samochodu.

§3 Warunki techniczne i bezpieczeństwa.

3.1. Naprawy.
a) w trakcie zawodów dopuszcza się możliwość przeprowadzania napraw i modyfikacji nie powodujących naruszenia Regulaminu.
b) naprawy i modyfikacje muszą zostać zakończone do momentu wywołania zawodnika na start.
c) Do dokonywania napraw i modyfikacji upoważnieni są zawodnik oraz dowolna ilość mechaników.
3.2 Nadwozie: Wygląd pojazdu musi pozostać zbliżony do wyglądu fabrycznego.
3.3 Rozmiar opon oraz rodzaj nie musi odpowiadać rozmiarowi opon fabrycznych. Opony nie muszą posiadać bieżnika. Dopuszcza się stosowanie opon z abs czy pcv oraz nakladki wykonane z powolnego materialu nakladanego na felge lub na opone.

§4 Przebieg zawodów.
4.1 Przedmiotem współzawodnictwa jest pokonanie wyznaczonego zespołu zakrętów w sposób najwyżej oceniony przez Zespół Sędziowski. Podczas zawodów pomiar czasu nie jest prowadzony.
4.2 W miejscu do tego wyznaczonym prowadzone są badania kontrolne.
4.3 Każdy pojazd biorący udział w zawodach może być prowadzony tylko przez jednego kierowcę.
4.4 Rozpoczęcie zawodów, ich kolejność oraz zmiany w organizacji zawodów określają komunikaty.
4.5 Sygnał do startu daje Sędzia Startowy.
4.6 Do udziału w każdej eliminacji Toyo Drifting Cup RC dopuszczonych jest parzysta ilość zawodników.
4.7 Przed każdymi zawodami organizowana jest runda kwalifikacyjna, w której wyłaniani są kierowcy dopuszczeni do zawodów. Sędzowie oceniają czy zawodnik nadaje się do zawodów (umiejętności).
4.8 Oceny sędziowskie z najlepszego przejazdu decydują o kolejności zajmowanych miejsc w przejazdach eliminacyjnych. 8 najwyżej ocenionych kierowców zostaje zakwalifikowanych do finałowej ósemki.
4.9 Przejazdy finałowej 8-ki, półfinały oraz finał odbywają się parami (Tsuiso).
a) doboru par dokonuje się w następujący sposób: I miejsce – VIII miejsce, II – VII, III – VI, IV – V.
b) zwycięzca każdej pary przechodzi do dalszych rozgrywek.
c) każda para zawodników, na każdym etapie rozgrywek wykonuje dwa lub trzy przejazdy (ilość przejazdów ogłasza Sędzia Główny). W dwóch (punktowanych) przejazdach każdy kierowca raz „goni”, a raz „ucieka”. O kolejności ustawienia do przejazdów punktowanych decyduje losowanie.
4.10 O zwycięstwie w Tsuiso decyduje Zespół Sędziów.
a) w przypadku remisu przejazd jest powtarzany. Liczba powtórzeń nie jest ograniczona.
4.11 Zawodnik ma obowiązek zgłoszenia się po odbiór nagród i tytułów.

§5 Kary.
5.1 W przypadku naruszania zasad niniejszego Regulaminu lub zasad bezpośrednio obowiązujących na zawodach będą nakładane następujące kary regulaminowe:
a) upomnienie
b) niedopuszczenie do startu
c) wykluczenie z zawodów

§6 Punktacja.
6.1 Kierowcy, którzy w zawodach zajęli miejsca I – VIII otrzymują następującą ilość punktów:
I miejsce – 20 punktów
II miejsce – 18 punktów
III miejsce – 16 punktów
IV miejsce – 14 punktów
V miejsce – 12 punktów
VI miejsce – 10 punktów
VII miejsce – 8 punktów
VIII miejsce – 6 punktów

§7 Klasyfikacja końcowa Toyo Drifting Cup RC.
7.1 Kierowca jest sklasyfikowany w klasyfikacji końcowej sezonu Toyo Drifting Cup RC, jeżeli ukończył minimum jedną eliminację Toyo Drifting Cup RC.
7.2 Przy klasyfikacji końcowej uwzględniane są punkty ze wszystkich rozegranych rund po odjęciu najgorszego wyniku (za najgorszy wynik uznaje się również nieobecność na danej eliminacji lub wykluczenie).
7.3 Zwycięzcą klasyfikacji końcowej Toyo Drifting Cup RC zostaje kierowca, który uzyska największą ilość punktów.
7.4 W przypadku jednakowej ilości punktów w klasyfikacji końcowej o lepszym miejscu decyduje większa ilość wyższych miejsc w poszczególnych eliminacjach. W przypadku dalszej równości decyduje wyższe miejsce na ostatniej eliminacji Toyo Drifting Cup RC.

---------------------------------------------------------------------------------------
wszelkie prawa zastrzezone www.rcteam.fora.pl
-------------------------------------------------------------------------------------

Co wy na to?




Temat: Znaczenie loga BMW
Nie każdy wie, że niemiecki producent samochodów marki BMW zaczynał od maszyn, które poruszały się w powietrzu, a nie na utwardzonej drodze. Wszystko zaczęło się w październiku 1913 roku, kiedy to Karl Friedrich Rapp otworzył fabrykę zajmująca się projektowaniem silników dla samolotów. Znajdowała się ona nieopodal fabryki Gustava Otto, syna wynalazcy silnika czterosuwowego, który z kolei zajmował się budowaniem małych samolotów.

Firma Rapp Motoren Werke wpadła w poważne problemy finansowe i techniczne w 1916 roku. Wtedy też Rapp zrezygnował z funkcji głównego szefa firmy, a na jego miejsce pojawili się dwaj Austriacy (Franz-Josef Popp oraz Max Fritz) wspomogani przez finansistę Camillo Castiglioniego. Postanowili oni połączyć firmę stworzoną przez Rappa z fabryką Gustava Otto. W ten sposób powstała firma BFW (Bayerische Flugzeug Werke), która w 1918 roku została przemianowana na BMW AG (Bayerische Motor Werke).

Początkowo firma skupiała się na tworzeniu silników do samolotów wojskowych. W 1920 roku opracowano logo firmy, które przetrwało w lekko tylko zmienionej przez lata formie. Inspirację zaczerpnięto od kręcącego się śmigła samolotu. Po zakończeniu pierwszej wojny światowej pojawiły się kolejne problemy. Traktat wersalski zabraniał BMW produkcji silników dla lotnictwa. Firma zaczęła produkować hamulce pneumatyczne dla pociągów.

Przez następne osiem lat firma zajmowała się produkcją wspomnianego sprzętu dla kolei oraz rozwojem pierwszych motocykli. W 1928 roku w fabryce umiejscowionej w Eisenach rozpoczęła się motoryzacyjna historia marki BMW. Wtedy z taśm zjechały pierwsze egzemplarez modelu Dixi 3/15. Model ten był budowany na licencji brytyjskiego Austina Seven. Pierwsze egzemplarze miały otwierany dach oraz napędzał je czterocylindrowy silnik o pojemności 743 cm3, dostarczający mocy 15 koni mechanicznych. Auto mogło rozpędzić się do 80 km/h. Rok później pojawiła się ulepszona wersja DA/2, której nadwozie było w całości wykonane ze stali, a hamulce były montowane przy każdym z kół. Na początku lat 30-tych modele Dixi odniosły pierwsze sukcesy w sportach samochodowych.

W roku 1932 powstał samochód nazwany 3/20PS. W jego nazwie ukrywała się moc, jaką dysponowała zamontowana w nim jednostka. Silnik o pojemności 782cc i jego cztery cylindry potrafiły wygenerować 20 koni mechanicznych przy 3.500 obr/min. Był to pierwszy samochód zaprojektowany w całości w monachijskim BMW. Było to pierwsze auto niemieckiej marki, które wygrało prestiżowy Concours d`Elegance.

Po modelu 303, który był pierwszą bawarską limuzyną zasilaną sześciocylindrową rzędówka, przyszedł czas na samochód, który w niedługim czasie zapisał się mocno na kartach historii sportów motorowych oraz został uznany jednym z najpiękniejszych modeli BMW, jakie kiedykolwiek wyjechały na ulicę, co potwierdza nominacja do konkursu "Samochód stulecia". Mowa jest tutaj o roadsterze 328. Po tym, jak w czerwcu 1936 roku zadebiutował na legendarnym torze Nurnburgring, przez długi czas udowadniał, że jest nie do pokonania w swojej klasie. Zasilała go dwulitrowa jednostka, w rzędowym układzie sześciu cylindrów, generująca moc 80 koni mechanicznych.

Krótko po wybuchu drugiej wojny światowej, BMW powiększyło swoje fabryki o trzy kolejne. Przejęto fabrykę firmy Brandenburgische Motorenwerke w Berlinie-Spandau oraz Basdorf i Zuhlsdorf. Jednak tak samo, jak pod koniec pierwszej, tak i druga wojna światowa nie przyniosła nic dobrego dla BMW. Zakład w Monachium został zniszczony, natomiast Eisenach, gdzie było większość części i narzędzi potrzebnych do montowania samochodów przejęło ZSRR. Poza kontrolą centrali z Monachium kilka miesięcy po zakończeniu wojny produkcja ruszyła ponownie. Dopiero w 1951 roku prawnie zakazano fabryce w Eisenach produkcji samochodów pod marką BMW. Początkowo zmieniono ich nazwę na EMW, a w 1955 roku fabryka zajęła się produkcją Wartburgów.

Fabryka w Monachium po wojnie zajmowała się naprawami samochodów armii USA, produkcją części zamiennych, narzędzi rolniczych i motocykli. Firma pozbierała się jednak bardzo szybko i już w 1951 roku zaprezentowano pierwszy powojenny samochód. Był to model 501, bardzo ekskluzywny i wyposażony w sześciocylindrowy silnik. Trzy lata później BMW 502 było wyposażone po raz pierwszy w historii w jednostkę V8 zbudowaną całkowicie z aluminium. Produkcja tego modelu okazała się jednak nieopłacalna. Powoli zaczynał się kryzys, którego nie zdołał nawet poprawić model Isetta, produkowany na licencji włoskiego koncernu ISO-. W latach 1958-59 koncern BMW mógł zostać sprzedany spółce Daimler-Benz AG. Jednak po fali protestów akcjonariuszy oraz pracowników nie doszło do tego.

Na początku lat sześćdziesiątych BMW postanowiło wypełnić niszę, jaka powstała na rynku. Brakowało bowiem samochodów klasy średniej. W 1962 roku zaprezentowano auto "Neuen Klasse", czyli BMW 1500, które osiągnęło duży sukces, spotęgowany wygranymi w wyścigach. Na lata 60-te przypada także granica możliwości produkcyjnych BMW, w kwestii ilości. Dlatego powiększono firmę o kolejne dwie fabryki.

W latach siedemdziesiątych w zarządzie BMW zasiadł Eberhard von Kuenheim. Pod jego egidą obroty niemieckiej marki potrafiły wzrastać nawet osiemnastokrotnie. W 1972 roku pojawiła się pierwsza generacja popularnego do dziś modelu z Serii 5. E12 był początkowo kierowany na rynek amerykański i był głównym źródłem profitu BMW. W tym okresie powstała też dywizja BMW Motorsport, zajmująca się produkowaniem bardzo wydajnych wersji cywilnych modeli. Na początek lat siedemdziesiątych przypada także otwarcie fabryki BMW w RPA. Na przełomie tych lat zaprezentowano także pierwszą wersję popularnej "trójki" (Seria 3) oraz luksusowej "siódemki" (Seria 7). BMW postanowiło wtedy połączyć luksus ze sportem i tak oto zaprezentowano BMW Serii 6, które powróciło parę lat temu do łask.

Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte stały pod znakiem wielkiej ekspansji niemieckiej marki. Firma z Bawarii postanowiła zaistnieć jako producent wieloseryjny. W 1994 roku zaczęło się od przejęcie brytyjskiego Rover Group (Rover, MG, MINI, Land Rover). Jednak ta inwestycja okazała się nietrafiona i kosztowała w sumie ponad 9 miliardów marek. Powodem porażki była słaba jakościowa oferta tych marek. Przestarzałe konstrukcje, silna konkurencja na rynku spowodowały, że sprzedaż nie spełniła oczekiwań. Dlatego też 16 marca 2000 roku BMW zakończyło współpracę. MG-Rover został symbolicznie sprzedany za równowartość 10 funtów, Land Rover poszedł w ręce Forda, natomiast MINI pozostało w grupie BMW. Kolejnym krokiem było przejęcie po małej szarpaninie z Volkswagenem, praw do marki Rolls-Royce.

Końcówkę lat dziewięćdziesiątych postanowiono uczcić wejściem BMW w segment coraz bardziej popularnych samochodów sportowo-rekreacyjnych. Z taśm amerykańskiej fabryki w Spartanburgu zjechał model X5. W następnych latach dołączył do nich jego mniejszy brat X3 oraz nowa seria modeli oznaczona numerem 1.